הבלוג

טיפים לשיט תחרותי

טיפים לשיט תחרותי

מאת: אורן סמגורה - מאמן שייט, מאמן בכיר במועדון השייט "לב הים"

“האסטרטגיה קובעת מה עושים והטקטיקה קובעת איך עושים. אסטרטגיה ללא טקטיקה היא דרך איטית לניצחון, טקטיקה ללא אסטרטגיה היא הרבה רעש בדרך לתבוסה (הו-צ'ה מין)".

הכנות בחוף

לוודא:

  1. שהוונטות מתוחות – כי המתיחה מונעת תזוזה אחורנית של מרכז הלחץ במפרש.דבר שגורם להרמת חרטום הסירה, לניתורים ולהאטת מהירות השיט.
    המתיחה כמו מיתר, נעשית ידנית, וגם ע"י דחיפת התורן כמה שאפשר לתוך התומך (שצורתו כמו "ח"), עד למצב בו המנור אופקי ומקביל לסירה.
    במפרש החלוץ כשהוונטה לא מתוחה והשפה הקדמית מתקפלת, יכולת החידוד יורדת וגם נפגמת האפקטיביות של המפרש והמהירות יורדת.
  2. שפה תחתונה של המפרש מתוחה – המפרש שטוח (=פתוח) מומלץ ברוחות בינוניות וחזקות 7-12 קשר ומעלה ובים חלק ללא גלים כאשר אין התנגדות של הגלים וניתן לנצל את המפרש לחדות במקום כוח.
    כשהשפה לא מתוחה המפרש נוטה להתעגל – לקבל קמירות "S", במצב זה המפרש חנוק ולא יעיל.
  3. הוצאת מים, סגירת פקקים וספוג לסתימת בית החרב.

בים

לוודא:

  1. הגה עד הסוף למטה – הגה קשה גורם להאטה (ברקס).
  2. חרב – בקדמית עד הסוף למטה, גורם למרכז הלחץ ההידרודינמי לזוז קדימה, מונע סחיפה.
    ברוח חזקה כשנדרש לאזן מומלץ "להרים" קצת את החרב, כדי להוריד לחץ ולהזיז את מרכז הלחץ בחזרה מעט אחורה ואז הלחץ בסירה יורד, הסירה יותר "רכה" ומוותרת קצת לרוח, מה שמפחית את הצורך בשחרורים במפרש הראשי.
    במצב של ריחוף – PLANNING כשהסירה מהירה מהרוח והגלים, רצוי גם להרים קצת את החרב.
  3. ישיבה – ברוח קלה עד 10 קשר מומלץ לשבת כמה שיותר קדימה. כשהחרטום דוחף מים ועוצר לזוז קצת אחורה.
    לזכור שבאופן כללי רוב המשקל בסירה מרוכז מאחור.
  4. מפרשים
    ראשי – לא מתוח מדי כדי לא לחנוק.
    חלוץ – עדיף מתוח מדי מאשר משוחרר מדי. מותחים עד הסוף ומשחררים קצת.
    2 המפרשים עובדים כיחידה אחת כשבניהם נוצרת תעלת רוח. השפות הקדמיות של 2 המפרשים לוודא שהם מקבילים. (השפה האחורית של החלוץ מקבילה למרכז הבטן של הראשי).
    מפרש "חנוק" כשקיים קימור –התעגלות של השפה ליד השחיף העליון.
    ה-BRAIDEL מקבע את המנור והמפרש לאמצע.
    מתיחת המיתר מוריד את המנור וגם סוגר את המפרש.
    מתיחת קניגהם – – בטן המפרש זזה קדימה פעולה מומלצת בים גלי.
    בומג'ק – מעלה/מוריד את המנור: מתוח מדי חונק את המפרש, משוחרר מאפשר למנור לעלות ופותח שפה אחורית למעלה. יש להפליג עם הבומג'ק בהתאמה לעוצמת הרוח.
  5. הזינוק – זינוק טוב חשוב מאוד למיקום בתחרות במיוחד הדבר נכון כשהמסלול קצר.
    חשוב מאוד לוודא את מיקום המצוף – קו הזינוק ביחס לרוח.
    בדיקת יתרון למפנה:

    1. הכי נכון לבדוק את הכוון – הזוית עם מצפן.
      כשקו הזינוק בניצב : º 90 למצוף – אין יתרון למפנה כלשהו.
      בזוית קטנה מ- º 90 לסירת השיפוט , יש יתרון לזנק ליד סירת השיפוט, כי הדרך למצוף יותר קצרה ובימני כי למפנה הזה יש זכות דרך.
    2. הבדיקה המומלצת ביותר (ללא מצפן) היא לצאת מקו הזינוק בקדמית מסירת השיפוט (במפנה ימני), לאחר מכן לצאת מקו הזינוק בקדמית מהמצוף (במפנה שמאלי) ולהשוות מאיזה מיקום היה קל יותר לחצות את הקו. (ככל שהנסיעה שלי בקדמית מקבילה לקו, כך היתרון בצד השני ולהיפך, ככל שהנסיעה שלי בקדמית קרובה יותר לניצב לקו, כך היתרון גדול יותר מהמקום ממנו יצאתי.
    3. לעמוד באמצע קו הזינוק עם מפרשים משוחררים לגמרי ולנסות לכוון את גוף הסירה בניצב לקו –מפנה היתרון אותו עדיף לבחור הוא לאן שהמנור פונה. בנוסף רצוי לזנק במפנה ימני כדי לנצל את זכות הדרך.
      כשיש יתרון לזנק דווקא מהמצוף שעל קו הזינוק וצריך להפליג ימינה מומלץ לצאת מ- 1/3 המרחק מהמצוף , וכשיש סחיפה למצוף מומלץ להתמקם ב- 2/3 המרחק ממנו.
      להגיע לזינוק מרחוק לא מומלץ.כי אז או שנאלץ להאט כשכולם כבר מאיצים או שנגיע באיחור כשכולם כבר יצאו..
      צריך לזכור כי מרגע מתיחת המפרשים לוקח לסירה מס' שניות להתחיל להאיץ. ולכן בדקה לזינוק צריך לעמוד במרחק אורך סירה מהקו וב 10-15 שנ' לפני הזינוק לפרוץ = להאיץ.
      לזכור לא לחנוק מפרשים בזינוק.
  6. במהלך השיט
    1. בקדמית ברוח קלה מאוד: רצוי לנצל מכות רוח.
      אחרי הזינוק בקדמי מומלץ כמה שפחות לבצע סיבובים. כי הסיבוב מאט את ההתקדמות.
      עדיף להגיע למצוף במפנה ימני כדי לנצל את הקדימות עפ"י חוקי הדרך.
      להגיע למצוף על ה- LAY LINE בשמאלי – חסרון.
      מומלץ בקדמי לא לעבור מעל LAY LINE, כי מתווסף מרחק שגודלו = גודל הסטייה a + אורך היתר c.
      במהלך השיט ובאם עוברים מעל ה- LAY LINE. אפשר לתקן ע"י שחרור המפרשים (לגבול הנפנוף) – כדי לשוט יותר מהר, ולהרים קצת את החרב, כדי לחזור לנתיב ה- LAY LINE.
      חשוב גם לא לחדד כדי להגיע למצוף בדיוק על ה- LAY LINE, כדי להימנע מסחיפה או מההצטופפות של יתר הסירות במצוף, שיכולות לגרום לנו לרדת ולאלץ לבצע סיבוב.
      התיקון לחזרה ל- LAY LINE, צריך להיות במרחק 20-50 מ' מהמצוף. אם קיימת הצטופפות ע"י המצוף מומלץ לעבור את LAY LINE בכ- 1 מ' , כדי לא להיכנס לעימות עם סירות אחרות.
    2. ברוח מלאה בקרבת המצוף, עדיף לקחת– פנימי למצוף כי בתחום 2 אורכי סירה מהמצוף כל סירה שבחפיפה תצטרך לתת דרך.
      אם המצוף שמאלה מהרוח , בסיבוב יורדים מהקדמית ועושים מהפך.
    3. הולכה – DEAD RUN
      המפרש הראשי משוחרר עד הסוף, החלק האחורי של המנור בזוית כלפי מעלה, חרב מועלית למעלה, 2 המפרשים: ראשי וחלוץ פרושים לצדדים בצורת פרפר.
      ברוח חזקה רצוי לשוט הישר לקו הגמר , ובהטיה מעל הרוח.