
כיצד להפליג מהר יותר במפרשיות
מאת: איתן פרידלנדראיך מציבים את המפרשים כדי להפליג מהר יותר? השאלה הזאת משותפת לשייטי מפרשיות וכן כל בעלי כלי שיט עם מפרשים.
איתן פרידלנדר מסביר איך להגביר את מהירות ההפלגה. הכללים נכונים ממפרשיות ועד ליאכטות.
הצבת מפרשים נכונה או מתיחת המפרשים כהלכה אינה נחלתם של שיטים תחרותיים בלבד. גם שיט שאינו מתחרה רוצה לראות את היאכטה או המפרשית שלו מפליגה בצורה המהירה ביותר והיעילה ביותר.
תוספת מהירות של חצי קשר בהפלגת מפרשיות מקפריסין לישראל יכולה לקצר את ההפלגה בחצי יום. אז איך עושים את זה? המפתח למהירות הוא איזון. איזון בין מערך המפרשים הפועל ככנפון אווירודינמי לגוף כלי השיט בעל המבנה ההידרודינמי. כלי שיט מאוזן יפליג מהר יותר.
ברשימה זאת נדון ביאכטות שהן בעלות קיל קבוע, בניגוד למפרשיות שהן בעלות קיל הניתן לשינוי (חרב).
ביאכטות מפרשים ניתן לכוון את מערך המפרשים בלבד. האמצעים העומדים לרשותנו לצורך כיוון המפרשים: הקניגהם, בומוונג, מיתרים, מותח שפה תחתונה, מעלן התורן, הסוס, ומסילות מיתר החלוץ.
איך זה מתבצע?
ככלל אנו מכוונים את המפרש על ידי הזזת מרכז הלחץ על פני המפרש. מרכז הלחץ הוא השקול של כל הנקודות בהן "לוחצת" הרוח על המפרש. לכל מפרש גזרה משלו המזכירה חתך של כנף מטוס במבט על.
בעת התפירה יכול תופר מפרשים לתכנן את מיקום מרכז הלחץ. אנו כשייטים יכולים להזיז את מרכז הלחץ בכיוון מעלה/מטה או קדימה/אחורה. כל זאת במפרש הפרוש כהלכה כלומר שאינו מתנפנף.
איזה כלים יש לנו על מנת לכוון את מרכז הלחץ ולאזן את מערך המפרשים: בום וונג (BOOM VANG) מותח מנור השולט על: השפה האחורית – מתיחה תגרום לסגירת השפה, שחרור יגרום לפתיחת השפה.
- קניגהם' (CUNNINGHAM): נקרא גם DOWNHAUL שולט על השפה הקדמית של הראשי. מתיחה תגרום להזזת הבטן קדימה ופתיחת שפה אחורית ושחרור תגרום להזזת הבטן לאחור וסגירת שפה אחורית.
- מותח מנור: שולט על השפה התחתונה. מתיחה תגרום ל"השטחת" הבטן תפתח את השפה האחורית בשליש התחתון.
- מיתר ראשי: בנוסף לתפקידו כמציב המפרש בזוית הנכונה המיתר הראשי שולט על פתיחת או סגירת השפה האחורית. ברוחות קדמיות השפעת הבום וונג על השפה האחורית משמעותית יותר. ברוחות קלות ניתן לשלוט בשפה האחורית ללא שימוש בבום וונג.
- סוס TRAVELLER: שולט על זווית הצבת המפרש. את הצבה הנכונה של מפרש החלוץ אנו מבצעים בעזרת שרוכים TIL TEL המודבקים למפרש משני צדדיו. במפרש הראשי, בשל מערבולות האוויר הנוצרות בין החלוץ לראשי אין טעם למקם שרוכים פרט לשפה האחורית, באזור השחיף העליון.
כדי להבין אין נמקם את הראשי אתם מוזמנים לעבור לחלק ב' של המאמר כיצד להפליג מהר יותר במפרשיות.