הבלוג

מבנה הקיאק הימי - חומר גלם בימים ההם ובזמן הזה

מבנה הקיאק הימי – חומר גלם בימים ההם ובזמן הזה

מאת: דוב רשף

היסטוריה

הקיאק המשמש כיום ככלי שיט לספורט ולחתירה בשעות הפנאי ,נבנה לראשונה לצרכי מחיה על ידי האסקימוסים בגרנלנד, ושימש מאוחר יותר גם את האסקימוסים באלסקה. האסקימוסים בנו את הקיאקים על ידי מתיחת עורות כלבי ים על גבי שלד העשוי מעצמות לווייתנים או מעצים שנסחפו לחוף. התפרים בכסוי הקיאק נאטם בשומן בעלי חיים. הבגדים שלבשו החותרים היו עשויים מעורות וחלקו התחתון של הבגד חפף את פתח הישיבה של החותר כך שבמקרה התהפכות ניתן לבצע גלגול ולחזור למצב חתירה מבלי להיחלץ מהקיאק ולטבול במי הים הקרים.
הקיאקים שמשו את האסקימוסים במסעות ציד ודיג בים הצפוני ו בעזרתו נדדו על פני הים והקרח מאסיה לאלסקה.
מבנה הקיאק המיוחד ותחתיתו החלקה וחסרת השדרית אפשרו לאסקימוסים לגרור את הקיאק העמוס על השלג וכן לשוט במים רדודים .הקיאקים כאמור שימשו במסעות ציד ודיג , לצרכי הובלה והסעה השתמשו בסירות פתוחות שנבנו מחמרים דומים.
במאה ה 20 נטשו האסקימוסים את הקיאקים לטובת סירות מנוע ואופנועי שלג.

לקיאק חרטום וירכתיים מחודדים, והוא חסר שידרית וחלקו העליון מכוסה מלבד פתח מושב השייט. חשוב לציין שפני החותר בקיאק פונים לכוון התנועה בניגוד לחותר בסירת משוטים בה גב החותר פונה לכוון התנועה.
המשוט הארוך והמצויד בכפות חתירה משני צדדיו נבנה בעבר בדומה לגוף הקיאק מעצמות לוויתן או עץ,ועקב מוגבלות בחומרי הגלם כפות המשוט היו צרות וארוכות. האסקימוסים העדיפו לבנות את המשוט מעץ כדי שיצוף במים.
הקיאק נבנה במקור עבור שייט אחד אך נבנו קיאקים עבור שנים ואפילו שלשה שייטים.

חומרי גלם

כשנכנס האדם המודרני לעסקי קיאקים, חפש חומרי גלם חליפים שמהם יוכל לייצר קיאקים של האסקימוסים. חמרי הגלם הראשונים ששמשו לבניית הקיאקים המודרניים היו עץ. עדין נמצאים בידי אספנים עשירים ובמוזיאונים קיאקים הבנויים מעץ. בתחילת המאה העשרים החל חייט גרמני לבנות קיאקים שמסגרתם עץ ושעליו מתוח בד ספוג בחומר אטימה. קיאקים אלה היו בשימוש עד שנות הארבעים של המאה הקודמת.
בשנים שלאחר מכן הוכנסו לשימוש שלשה סוגי חמרי מבנה:

  1. אלומיניום – (לבניית קאנו) שהמציין אותו הוא שלד קל מאלומיניום מצופה בלוחות אלומיניום דקים.
  2. פיבר גלס – סיבי זכוכית (לבניית קיאקים) סיבי זכוכית ארוגים ומסופגים בחומר מקשר כמו אפוקסי.
  3. חומר תרמופלסטי – (לבניית קיאקים) חומר פלסטי שמגיע בצורתו הגולמית כגרגרים, וניתן לצקת אותו לאחר התכה בתבניות.

קיאקים המיוצרים מהחמרים התרמופלסטיים הם הנפוצים כיום ולכן הזולים ביותר. בתהליך הייצור בונים תבנית קשיחה מחממים אותה לחום התהליך מכניסים לתוכה את חומר הגלם וכשהוא עובר למצב נוזלי מצפים בו את פנים התבנית. לאחר שהחומר מתקרר ומתקשה מפרקים את התבנית. תהליך הייצור מורכב ודורש ידע וניסיון אך יתרונו שלאחר שיוצרה התבנית ונרכש הניסיון הדרוש נתן לייצר קיאקים בשיטת הסרט הנע. מפעל לייצור קיאקים שבמדינת מיין בארה"ב מייצר מאות קיאקים ליום .

בסוג אחר של קיאקים המצטיינים במשקל קל מיוצר דופן הגוף כסנדוויץ' של שני לוחות דקים של פוליאתילן או ווניל וביניהם חומר מילוי מוקצף כמו אקרילוניטריל- בוטדיאן- סטירן(ABS) או פוליאטילן. מיוצרים גם קיאקים עם דופן גוף דק משכבה בודדה וללא מילוי אך לקיאקים אלה יש להתקין תמיכות פנימיות נוספות היות והם מתעוותים תחת השפעת קרינת השמש.

השם פיבר גלס מטעה. האנגלים קוראים לחומר זה זכוכית מחוזקת בפלסטיק GRP וזה אכן השם המדויק. בתהליך הייצור בד העשוי סיבי זכוכית מצפה פנים תבנית ומסופג בחומר פלסטי מקשר , לאחר שהמבנה מתקשה התבנית מסולקת. תהליך ייצור זה יקר מקודמו היות ומושקעת בו עבודת ידיים רבה יותר אך ניתן להשיג עידון רב יותר בעיצוב קווי הגוף וקבלת מבנה עם קווי זרימה עדינים. ניתן להחליף את סיבי הזכוכית בסיבי פחמן או קבלר-KEVLAR ואת חומר המילוי המקשר המסופג בבד באפוקסי-EPOXY והמוצר שמתקבל הוא סוס מרוץ גזעי השוקל עד שמונה קילוגרם ובעל קווי גוף עדינים ומבנה חזק ביותר .

מונחים

החלק העליון והקמור של הקיאק נקרא הסיפון-DECK. בסיפון הקיאק- ממוקם COCKPIT–תא מושב החותר וכן פתחי אכסון.
תא המושב המותאם לחלקו התחתון של גוף החותר מצויד במשענת גב שניתנת להתאמה אישית לתווי גוף החותר. סביב תא המושב שבסיפון מובנה כרכוב המשמש תושבת לחלקה התחתון של "השמלה" SPRAY COVER או מגן המונע חדירת מים ונתזי גלים אל תוך הקיאק.
בחלקו הקדמי של תא החותר , מתחת לפני הסיפון, ממוקמות משענות הרגלים.

על פני הסיפון בחלקו הקדמי והאחורי מצויות סלסילות רשת לציוד ומתחת לסיפון מצויים חללי אכסון וציפה האטומים למים. החללים מכוסים בכיסוי אטום המתהדק לסיפון ברצועות. על הסיפון בחרטום – STERN, , ובירכתים- BOW מצויות ידיות נשיאה.
בירכתים מורכב הגה הכוון RUDER . המחובר בעזרת כבלים לדוושות הממוקמות על משענות הרגלים שבתא החותר. הפעלת ההגה נעשית בלחיצת בכריות הרגל על הדוושות ,והתנועה מועברת להגה בעזרת בכבלים.

פני הסיפון קמורים היות ומפעם לפעם מבלה החותר כשהוא הפוך במים ואז הסיפון הופק לקרקעית וכדי לבצע גלגול -ROLL זריז ולא להירטב חשוב שהסיפון יהיה עגלגל, דבר שכמובן אינו פוגם בביצועי הקיאק.

גוף הקיאק

חתכי רוחב

גוף הקיאק – חלקו התחתון הבא במגע עם המים הוא בעל מבנה הידרודינמי ומתאים למטרת השיט ולדוגמא קיאק תחרותי-RACING שונה במבנהו מקיאק ימי- TOURING.
גוף הקיאק השקוע במים דוחה מים ,והאופן בו הוא מסלק את המים לצדדים תוך כדי השיט קובע את ביצועיו את המהירות שהוא יכול לפתח, את יכולת התמרון וכן משפיע על נוחיותו של השייט.

FLAT BOTTOM KAYAK – הוא וקיאק זה בעל קרקעית שטוחה.
כלי שיט זה מטביע שקע אחיד במים, כשמסתכלים מלפנים על הגוף הטבול במים כל הנקודות שעל קו התחתית. מקו השידרית- KEEL ׂ ועד לסנטר-CHINEׂ( קו חיבור בין הדופן לתחתית), נמצאות במרחק שווה מפני המים. לכן המים לוחצים באופן שווה על כל שטח הקרקעית , במילים אחרות משקל הקיאק העמוס מתחלק באופן שווה על כל הקרקעית. התוצאה היא שקיאק בעל קרקעית שטוחה דוחק כמות מינימאלית של מים בהשוואה לקיאקים אחרים ולכן הוא נחשב ליציב ביותר.

ROUND BOTTOM KAYAK – הוא קיאק בעל קרקעית עגולה.
מעטים הקיאקים בעלי קרקעית עגולה מושלמת, את קרקעית רוב הקיאקים ניתן לתאר כעגלגלה. קיאק עם קרקעית עגולה מושלמת הוא בלתי יציב ויעיד על כך כל מי שניסה לעמוד על חבית ריקה הצפה במים. לעומת זאת השטח שמטביע במים קיאק עם קרקעית עגלגלה(קשתי) קטן יחסית לשטח ההטבעה של קיאקים האחרים. יש לזכור שבשטח המגע עם המים הנעים נוצרים כוחות גרר המעכבים את התנועה לכן יש משמעות רבה להקטנת שטח המגע עם המים.
חשוב לציין שקיאקים בעלי קרקעית עגולה מהירים אך פחות יציבים מהאחרים.

V-BOTTOM – קרקעית דמוית האות וי
אלו קיאקים שקרקעיתם היא שילוב שבין קרקעית עגולה וקרקעית שטוחה ובתוספת שידרית המסייעת לשמור על כוון התנועה. לפרופיל " V " יתרון נוסף: כשהחותר נוטה על הצד הקיאק נתמך על הקטע השטוח של הקרקעית וכמו שנזכר בסעיף קודם הקרקעית השטוחה תורמת ליציבות בהטיה.
לסיכום -קיאק בעל קרקעית שטוחה איטי ויציב, קיאק עם קרקעית עגלגלה מהיר ופחות יציב, ואילו קיאק בעל קרקעית "ןי" ממוקם כין השניים. אמנם כלי השיט הזה אינו יציב ביותר אך בחתירה בקו ישר וכשמבצעים פניות והשענות על הצד, חתך הקרקעית תורם ליציבות.
חותרים ותיקים וספוגי מי ים אינם משתמשים בביטוי "אינו יציב" ויעדיפו להשתמש בביטוי "רגיש", ויתבטאו באופן הבא "בחתירה בקו ישר הקיאק מגלה יציבות ראשונית ובעת ההטיה הוא מגלה יציבות משנית".

חתך אורך

במבט מהצד על הקיאק מתברר שהמראה דומה ברוב הקיאקים: גוף מוארך ושני הקצוות מתכנסים לחודים.אך כשמביטים על הקיאק בפרופיל ומהצד, המצב משתנה והמראה אינו אחיד . כאשר מניחים את הקיאק על משטח אופקי, יש קיאקים הנוגעים במשטח לכל אורכם מחרטום לירכתיים ואילו אחדים מתרוממים בקצוות מעט או הרבה. מבנה אחרון זה נקרא מבנה כסא נדנדה- ROCKER. כשמניחים קיאק נדנדה על קרקע שטוחה ולוחצים על צד כל שהוא מתברר כיצד נגזר שמו .
צורת הנדנדה משפיעה על ביצועי הקיאק.

BANANA keel קיאק עם קצוות מורמים חזק נקראים בננה . כלי שיט זה נתן לתמרון בקלות ובזריזות סביב צירו האנכי –,PIVOT ומיועד לשיט במורד נחלים בזרמים חזקים ובין סלעים. כאשר חותרים בקיאק זה ברוחות צד קשה לנווט אותו היות והקיאק נוטה להסתובב סביב צירו ועל מנת לשמור על הכוון יש צורך להשתמש בכוח ולבצע תיקונים תכופים.

STRAIGHT KEEL קוער ישר. קיאק זה מיועד להפלגה בקו ישר מנקודה לנקודה, וכשחותרים בו מרגישים בנוח בייחוד בשעה שחותרים על גופי מים גדולים- ימות ואגמים .

שייטים החותרים בים או באגם מעדיפים קער ישר ואלו החותרים במורד נחלים בין סלעים –ומבצעים SLALUM ,יעדיפו מבנה בננה. ומה יעשו אלה הרוצים קיאק רב תכליתי: הם מתפשרים.
MODERATE ROCKER קיאק זה הוא התשובה למתפשרים ומציע פתרון לשני המצבים, ואכן ברוב הקיאקים הקער מכיל קצת מזה וקצת מזה. על ידי שילוב בין מבני הקער השונים, וחתך רחבי משתנה ניתן לנטרל או להדגיש תכונות רצויות . לדוגמה כלי שיט עם קרקעית שטוחה נוח לתמרון מכלי בעל חתך "V" לכן קרקעית שטוחה תבטל השפעת הקער המחודד.

כיום תכנון קיאקים ופיתוח דגמים חדשים נעשה בעזרת תוכנות שפותחו במיוחד לצורך זה והמאפשרות לנסות מודלים שונים בתנאי ים שונים מבלי להירטב ולמצוא פתרונות מתאימים לדרישות החותרים.